Telefonkonferensens störningar på riktigt

Störningar i arbetsmiljön när man arbetar hemifrån

Igår skrev Cecilia Sahlström om att jobba hemifrån och det gör jag ofta. Jag har försökt vara noga med min ergonomi med vettig skrivbordsstol som jag växlar med en 75 cm pilatesboll, rollermouse, bra skärm och bra arbetsytor o s v. Och jag försöker ta pauser genom att gå en runda, plocka lite någonstans i huset, koka mig en kopp te o s v. Men det finns en annan sorts dålig arbetsmiljö som går mig på nerverna just nu. Det som är ett av de viktigaste redskapen i mycket av det jag gör, nämligen internet.

Lampor som ska lysa...

Lampor som ska lysa…

Internetstörningar

Vi har fått konstaterat att uppkopplingen i huset inte varit så bra som utlovat. Något gör att vi har sämre hastighet än vad bredbandsleverantören säger. Vi har försökt felsöka, de har varit i sin station och felsökt. Förra gången hittade de ett kretskort som behövde bytas. Det skulle de komma tillbaka och byta, och sen skulle de komma hem till mig och felsöka här. De skulle komma mellan kl 8 och 9 idag. Klockan 8.10 försvann internet helt för mig, så jag gissar att de gjorde något i stationen då. Men hittills har ingen hört av sig till mig för att berätta vad som händer, och nu är klockan 13…

Oj, du har inte flash!

Oj, du har inte flash!

Jag ringde kundtjänsten för företaget som ansvarar för serviceteknikerna. (Bara att få tag på deras telefonnummer var krångel eftersom deras hemsida är byggd i flash och iPhone inte kan läsa det…) En märkbart oengagerad personal svarade lojt att det fanns ingen tillgänglig på kontoret, men han skulle lämna min fråga till dem. Hans röstläge signalerade tydligt att jag inte kunde förvänta mig något resultat av det. Jag kan inte låta bli att undra över hur roligt han tyckte att hans jobb var. Eller så hade han bara en dålig dag?

Serviceteknikernas information?

Och de där serviceteknikerna – vad har de för arbetsvillkor egentligen? Jag försöker sätta mig in i deras situation. De blir utbokade till en kund. Till mig (som är kunden i detta fallet) säger bokaren att de ska komma mellan 8 och 9, och att de tar mig först på morgonen. Eftersom det är min arbetstid som går till detta och jag kan behöva göra andra ärenden, ta möten eller liknande, ber jag att bli meddelad om planerna ändras. Javisst, det är självklart. Jag förstår att en hel massa saker kan inträffa under arbetet med tekniken, men de ska slå en signal till kunden som väntar i så fall blir jag lovad. Men nu undrar jag – vilka direktiv har serviceteknikerna fått? Har min önskan nått fram till dem, eller var brister kommunikationen?

Telefonstörningar

Så, nu har jag gnällt färdigt över ett av de aktuella störningsmomenten i min egen arbetssituation just nu. Nu ska jag försöka tänka på något som känns mer positivt och hoppas att de löser internetproblemen någon gång.

Mobiltelefonen funkar i alla fall idag, 3Gn är inte det stabilaste här men funkar för det mesta. Så jag kan använda internetdelningen på den som plan B för att få något gjort. Och jag har kunnat ha telefonmöte idag.

Det är inte så ofta jag behöver hålla telefonkonferens, men det händer ju, så den här videon ger en hög igenkänningsfaktor. Tycker det stämmer rätt bra in på webinarier och liknande också, där man ser vilka problem en del verkar ha att förbli inloggade t ex. Och hur någon sitter tyst igenom hela mötet.

Eller vad säger du som ofta har telefonkonferenser i jobbet?

Hur skulle det vara om telefonkonferensens störningar hände på möten i verkliga livet?

Följ mig

Maria Kullberg

Verksamhetsutvecklare at KullbergUtveckling AB
Maria Kullberg, projektledare för företags utveckling och framgång, KullbergUtveckling AB. Ordförande för Nätverk Arbetslivet. Arbetar med företagare som vill utvecklas och utveckla den egna verksamheten. Målinriktad business och digital marknadsföring. Maria är socionom med inriktning på grupper och organisationer, och är vidareutbildad i arbetsvetenskap/kompetensutveckling. Tog initiativ till Nätverk Arbetslivet 2009.
Följ mig