Vantrivsel på jobbet – vems ansvar?

En ”sitter av tiden” och ringer sig sjuk titt som tätt. En annan går till jobbet med tunga steg och huvudvärk varje dag. En tredje är där men inte ”där”. Fikaraster och luncher går åt till att gnälla, sucka och beklaga sig över jobbet och kollegor som inte ”gör det de ska”, även fast det oftast är de själva som är just den kollegan.

Här kanske det också finns en chef som är ”för snäll” och säger ”Ja, visst ta ledigt du” och inte bryr sig om arbetsbelastningen för övrig personal. Eller inte säger ifrån när någon maskar eller ”är sjuk” igen. Så vad handlar det här om? Vantrivsel på jobbet, en dålig chef eller personer som inte själva mår så bra?

En kombination av alla tre skulle jag säga, men framför allt handlar det om den enskilde själv. Oavsett om du är medarbetare eller chef. Det börjar alltid med dig om du vill ha en förändring. Att vantrivas eller stanna år efter år på ett jobb där du inte vill vara är fruktansvärt energikrävande och en dålig idé, både för sin egen och för andras hälsa.

Jag gjorde själv det misstaget under mina sista fyra år av totalt 12 år i restaurangbranschen. Självklart mådde jag väldigt dåligt, var sönderstressad, negativ, nervös, gnällig, sur, och hade offerkoftan på mig nästan dagligen.

Allt var alla andras fel och speciellt den nya chefens, som ”inte skötte sitt jobb”. Folk ”gjorde inte det de ska” ”de var slarviga”, det var ”alltid jag som såg till att det funkade” och några personer ”var alltid så taskiga och otrevliga.” Det var liksom ”synd om mig” som hade det så jobbigt, mådde så dåligt, och för att vissa var så elaka. Det mesta av det här sa jag aldrig högt till någon utan malde inom mig. Jo, ibland gnällde jag högt om min arbetssituation och stressen.

Själv såg jag inte mitt eget ansvar. Jag insåg inte då, som jag gör nu, att det var jag själv som behövde förändras för att andra skulle respektera mig och behandla mig schysst. Så som jag behandlade mig själv var också det jag fick tillbaka från andra.

Din negativa attityd på jobbet påverkar så klart inte bara dig själv. Det smittar av sig till din omgivning. Om du ”gnäller och klagar”, vilket självklart kan behövas ibland men inte för mycket, så för du över den negativa energin till kollegorna och skapar dålig stämning.Om du hela tiden tycker synd om dig själv och hittar fel hos alla andra som hos dig själv, och ser dig själv som ett offer, så gör andra det också.

Läste precis ett jätteintressant inlägg på Linkedin av Johan Gunnarsson, Sales Manager, InfoCaption, som har tankar kring en ”jobbmatchmakingförmedling”. En slags arbetsbytartjänst, där folk som tröttnat på sina jobb eller bara vill ha en förändring skulle kunna byta under en testperiod på ett halvår. Och sedan byta tillbaka om det inte fungerar. Då skulle de antingen kunna få helt ny energi och arbetsglädje på sitt nya jobb, eller komma tillbaka till det gamla med nya glasögon och ny energi.

Men som Johan Gunnarsson själv skriver, är det ”inte en helt hundraprocentigt genomtänkt idé”, men dock en mycket bra idé tycker jag. Många som vantrivs skulle kunna få nya jobb utan att behöva genomgå den vanliga jobbsökarprocessen.Tanken på om detta vore möjligt gör mig glad och hoppfull. Det skulle spara in enormt mycket onödigt lidande, stress och förebygga psykisk ohälsa. Sedan finns det förstås alltid personer som först behöver förändra sig själva ganska mycket för att överhuvudtaget kunna jobba och samspela med andra.

Nyckeln till att slippa vantrivsel är att ta eget ansvar för sin situation. Och naturligtvis behövs ett chefsansvar för både verksamheten och för arbetsmiljön. Det är inte okej att någon vantrivs på jobbet, men framför allt behöver den som gör det ställa sig fyra frågor. Hur vill jag att det ska vara istället? Vad kan jag göra här och nu? Vad har jag för möjligheter? Vad är det som hindrar mig?

Allt förändringsarbete börjar hos dig själv. Inte helt lätt, jag vet, men det går när du väljer att bestämma dig.

 

change

 

 

 

 

 

 

 

Var rädd om dig själv och andra, och skapa en bra arbetsmiljö för varandra!

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)