Vem har gjort eller inte gjort vad?

”VEM har gjort si eller så?” ”Vem har inte gjort det?” ”Varför gör hen så där?” ”Hur tänkte hen där?” Ni kanske känner igen detta klagande på kollegor som inte är närvarande. Ifrågasättande och gnäll som inte leder någon vart. Tar en massa onödig energi från jobbet och skapar irritation.

Har själv gjort så och gör fortfarande ibland, men numera tänker jag efter en extra gång och ställer mig frågan ”Vad vet jag om situationen?” Det kan ju finnas tusen anledningar som jag inte har en aning om. Missförstånd, bristande rutiner, dålig kommunikation, stress, glömska, ja och även slarv eller att strunta i det förstås, om det är något som har satts i system. Men det hjälper ju inte där och då i stunden att klaga och gnälla. Bara att inse läget och jobba på.

”Problemet” beroende på hur viktigt det är kan tas upp på personalmötet som att förbättra en rutin, eller om vi vet vem det är och personen är på plats ta upp det direkt med hen på ett bra sätt utan att anklaga. Du kan fråga på ett trevligt sätt. Visa intresse för personen så att hen vågar öppna upp. Kanske var det bara ett missförstånd. Inget att ”gå i gång på” alltså.

Ja, lättare sagt än gjort. Absolut, jag vet. Tycker bara att detta är viktigt att ha i åtanke, för alla. Både för kollegor och chefer. Varför? För att det är en stor risk för skitsnack bakom ryggen och i förlängningen även mobbning. Det kan leda till att en person blir syndabock, pekas ut som den där ”vem” som alltid ”gör fel”. Nyckeln är som vanligt bättre kommunikation och att vara lyhörd. Ansvaret att skapa ett öppet arbetsklimat är allas. Det handlar om hur vi pratar med och om varandra, om bemötande, om attityder, och allra viktigast;om att lära känna varandra bättre. Vi fungerar alla olika och har olika behov för att klara av vårt jobb. Hur kan vi stötta och hjälpa varandra?

Vad tänker du om detta?Erfarenheter? Funderingar? Skriv gärna här och berätta.

Ha en bra dag på jobbet! Ta dig tid att berömma en kollega i dag.

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *