Konsten att synas
Att driva företag är en ständig utveckling. Hela tiden blir affärsidén och målgruppen lite tydligare. Bit för bit blir det klart för mig vad det är jag har att ge och vem jag vill erbjuda de tjänster jag utvecklar.
Alla företag behöver en hemsida. Åtminstone alla företag som har kunder som söker efter rätt tjänst eller vara på Internet. Syns du inte så finns du inte. Eller du är åtminstone en väl bevarad hemlighet. Och det är ingen bra strategi om du vill göra din grej och tjäna pengar på det.
Men hemsidan är inte bara ett nödvändigt redskap för marknadsföring. För mig har webbutveckling ända sedan starten fungerat som ett utvecklingsverktyg. Att uppdatera hemsidan med en ny idé är ett sätt att tvingas beskriva idén tydligare, också för mig själv. Ibland dyker det upp nya idéer som blir så självständiga att de vill flytta hemifrån och få sitt eget varumärke. Då kanske de behöver sin egen hemsida också.
Webbsidor fungerar lite som mätinstrumet också. Många gånger har jag gått in på min hemsida bara för att upptäcka att det som står där inte alls känns rätt längre. Det är ett tydligt tecken på att jag tagit ytterligare ett steg i utvecklingen av min affärsidé.
I vårt företag Room for us har vi just inte mindre än fyra webbprojekt på gång samtidigt. Alla idéer vill inte samlas på samma webbsida, de vill kunna utvecklas i sin egen riktning och slippa trängas med syskonen. Så här arbetar vi med webben just nu:
www.roomforus.se – Behöver verkligen en uppstramning. Det är på gång. Det nya utseendet lanseras i slutet av maj.
www.StarkaRelationer.se – Det här är en sida för de kurser som vi står värdar för men som ges av Center for Right Relationship. Sidan lanserades för några veckor sedan och är för tillfället en säljsida för kursen Alchemy – magin i att leda tillsammans som ges i höst.
www.lisamoraeus.se – Även den här sidan behöver verkligen rustas upp. Nylanseras i september med enkel design och kärnfullt innehåll.
www.vadvilldubli.se – Lanserades under våren och berättar om Annas coachingprogram för dig som vill ta reda på vad du verkligen vill.
Dessutom finns ett projekt som fortfarande är lite hemligt och som är kopplat till boken om ideellt ledarskap som jag färdigställer nu under våren och som kommer ut i höst.
Nytt för i vår är också att vi äntligen har tagit hjälp med hemsidebyggandet av Albin Balthasar på The Art Lobby. Han har skapat StarkaRelationer.se och kommer att se över de andra sidorna också. Det är klart att det går bra att bygga själv i WordPress, men det syns när det är ett proffs som har gjort jobbet.
Hur tänker du kring webbutveckling i ditt företagande? Är din hemsida viktig? Är du nöjd med den? Knackar du ihop den själv eller tar du hjälp?
Om du tittar på den med dina kunders ögon – blir du nyfiken och vill gå vidare? Och skulle du då veta vad som är nästa steg?
- Ett hållbart litet företag - 27 april 2016
- Den egoistiska godheten - 17 februari 2016
- Ordförandens exit-strategi - 3 februari 2016