Dags att dra ner på tempot!
Så är det snart dags för lite ledighet och sköna dagar med släkt och vänner. Men ofta är vi så uppe i varv efter en hektisk höst att det är svårt att kunna njuta av ledigheten. Här kommer en favorit i repris, för att varva ner redan innan.
Skriv ner alla arbetsuppgifter som surrar i ditt huvud. På så sätt släpper din inre stress och du kan fokusera på vad som behöver göras. Prioritera uppgifterna genom att dela upp dem i vad som är viktigt och vad som är brådskande. Stryk uppgifterna på listan när de är färdiga. Hjälper dig att känna att du kommer framåt och uppmuntrar dig att jobba vidare på samma sätt. Fyll på med nya uppgifter varefter de dyker upp. Glöm inte att prioritera dem. Försök att boka in så lite som möjligt sista veckan. Använd den till att rensa upp, slutföra de sista uppgifterna och att dra ner på tempot.
Alla uppgifterna MÅSTE inte göras innan helgerna de som hamnat i kategorin inte viktig/brådskande och inte viktigt/inte brådskande kan flyttas över till ”Efter jul” listan.
Dyker det upp jobbfunderingar även under helgerna? Skriv ner dem och för över dem till ”Efter jul”- listan när du är tillbaka på jobbet.
Ha ett riktigt skönt slut på 2014!
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018
Jag håller med om att listor är ett bra sätt att få koll på läget . En handskriven lista blir lätt klottrig och behöver renskrivas. Prova gärna på att skriva dina listor i SaveYourDay, där använder vi oss också av viktigt/bråttom för att kunna få fram vad som är viktigt att göra just nu.