Ditt skrivbord avslöjar dig

Ta en minut och fundera över hur ditt skrivbord ser ut. Ofta speglar din omgivande miljö, hur du själv mår och agerar. Ett stökigt skrivbord kanske inte stör dig alls. Men det kan påverka dig i negativ riktning och få dig att känna dig förvirrad, stressad eller uppgiven. Genom att organisera din arbetsplats skapar du bättre förutsättningar för att få en mer rogivande arbetsmiljö och snabbare kunna utföra dina uppgifter. Några enkla tips:

Dela upp dina papper och dokument i fyra högar; det du använder varje dag, det du behöver någon gång i veckan, det du använder någon gång per månad eller mer sällan och det du inte använder alls längre.

  • Det du använder varje dag skall finnas lätt tillgängligt på eller nära skrivbordet. Spara det i brevkorgar, mappar, pärmar eller på en anslagstavla.
  • Det du använder någon gång i veckan. Kan du spara i pärmar eller mappar, så nära din sittplats som möjligt.
  • Det du använder mer sällan. Kan du spara i pärmar eller mappar och placera i närheten av din arbetsplats.
  • Det du inte använder alls. Delar du upp i två nya högar det som skall sparas och det som skall slängas. Arkivera det som skall sparas i arkiveringsboxar och bär bort dem för arkivering. Det som skall slängas arkiveras i rundaarkivet dvs. papperskorgen. ;-)

För att slippa att det blir nya pappershögar på skrivbordet. Samla så mycket information du kan i din dator och mobil.

(Källa: Mary Carlomagno, Secrets of Simplicity)

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.

Latest posts by Eva Jansén (see all)

1 svara
  1. Maria Kullberg
    Maria Kullberg says:

    Ja, det där är sannerligen något som jag har gått och tänkt på ett bra tag utan att göra något åt det. Mitt skrivbord ser kaosartat ut för närvarande, just för att jag har så många olika högar som jag inte kommit fram till hur jag ska separera på ett bra sätt. Men det lär ju inte lösa sig själv… Bara till att plocka fram almanackan och boka in det! Tack för pushen!

Kommentering är stängd.