Ändra en vana – Quick fix?

Nu i dagarna har jag haft ännu en kunddiskussion om utbildningsupplägg. Där de önskar få så mycket information som möjligt på kortaste tid. Misstänker att de resonerar så här: vi kan bara avvara våra medarbetare en kortare tid och detta är mer ekonomiskt fördelaktigt. Medan jag förordar att det ger bättre resultat om vi sprider ut utbildningen på längre tidsperiod. Vilket nödvändigtvis inte behöver ta mer tid i anspråk totalt sätt dvs. dyrare. Men att jobba under en längre tidsperiod ger garanterat bättre effekt. Varför då?

Jo, det tar tid för oss människor att ta till oss nya metoder och anpassa dem till vår egen verklighet. Tar ca 21 dagar att få rutin på en ny vana. Det är den tiden det tar för hjärnan att skapa nya neurologiska kopplingar och få dem lika smidiga som de du hade innan, så att du inte längre behöver ha full fokus på det du utför.

Försöker vi dessutom göra stora utmanande förändringar på en gång är faran att vi upplever de som övermäktiga och ger upp med en gång. Här är det viktigt att jobba med små steg och ta ett steg i taget. Därför rekommenderar jag kursdeltagarna att sätta upp realistiska mål tills nästa gång vi ses dvs. om 3-4 veckor.

Så vad har detta med nyårslöften att göra? Jo, tyvärr finns det ingen quick fix så att våra nya vanor fungerar redan från dag 1. Det krävs lite uthållighet och en realistisk plan hur du når dit. Vill du ha lite extra stöd på vägen, så finns appen Way of Life (Iphone/iPad) eller Habit Streak Plan (Android).

Lycka till med ditt nya 2015!

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén

Latest posts by Eva Jansén (see all)

2 Kommentarer
  1. Paul Söndergaard
    Paul Söndergaard says:

    Hej,

    Håller med dig fullt ut och det är någonting jag också märker mer och mer i min konsultroll. Det blir trots allt dyrare för kunden om de ska gå på utbildning fler tillfällen då verksamheten ligger nere. Märker också att det blir fler webbkurser etc för att själva tiden i lokal ska bli mindre. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta egentligen och om det är så förnuftigt på längre sikt.
    Med vänliga hälsningar
    Paul S

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Varför misslyckas vi så ofta med våra nyårslöften och andra utmaningar? Läs mer. […]

Kommentering är stängd.