Ett gott restaurangarbetsliv

Stress, tunga lyft, obekväma arbetsställningar och en tuff jargong är vardagsmat inom restaurangbranschen. Så att personalen trivs och mår bra på jobbet är ju förstås extra viktigt i en sådan miljö. För alla.

Om inte personalen mår bra så påverkar det självklart servicen till gästerna. De märker direkt om något inte är som det ska bland personalen, och ett rykte om dålig service sprider sig snabbt som blixten. ”En missnöjd gäst blir hundra” sa alltid biträdande restaurangchefen där jag jobbade innan jag sadlade om till journalist. Färre gäster, sämre omsättning och snart ingen verksamhet.

Just det där med en tuff jargong och hierarkier i personalen mellan exempelvis, disk, kök och kallskänk påverkar ju den psykosociala arbetsmiljön och skapar snarare grupperingar än teamkänsla. Det är i alla fall min erfarenhet. För att allt ska flyta på under en dag är kommunikation och teamarbete A och O.

Det kan vara svårt att få till om de olika personalgrupperna inte ser varandra som likvärdiga spelare i ett team som ska leverera till gästerna. Spänningar och irritation uppstår och skapar en dålig stämning, som gästerna känner av. Och om det desssutom blir grupperingar inom grupperna, mellan dem som tillhör normen och ”de andra”. Ja, då blir det inte ett gott arbetsliv för någon.

Varför skriver jag om det här? Jo, i min yrkesroll som arbetsmiljöcoach har jag nyligen suttit i ett möte och diskuterat detta med en blivande samarbetspartner som själv har jobbat i branschen liksom jag. Vi vet båda två hur tufft det kan vara både fysiskt och psykiskt. Och det kan vara extra tufft om du känner dig annorlunda och/eller inte tillhör den så kallade normen. Så just nu uppfylls mina tankar av detta och hur vi kan vara ett stöd för att förebygga och förändra dåliga attityder, värderingar och bemötande.

Ett stort ansvar ligger på ledare och chefer, men också på medarbetarna och den enskilde som mår dåligt. Inte helt lätt i en bransch där tid är en bristvara. Dock tror jag att den tiden behöver hittas på de restauranger som känner igen sig i detta.

Nu menar jag inte att allt är negativt och hemskt i restaurangjobbet; det finns mycket som är kul och givande också förstås.Och det finns säkert många restauranger där allt detta flyter på bra också. Men alla restauranger där det inte gör det och någon eller några i personalen mår dåligt helt i onödan, är en för mycket. Där skulle det kunna vara en så mycket bättre och trivsammare arbetsmiljö för alla, och gladare och nöjdare gäster.

Ta hand om er och varandra!

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, utvecklingskonsult, mental PT, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, negativa beteenden och diskriminering, samt att möta och utmana rädslor, personlig utveckling i jobbet och samarbete.

Hon erbjuder tjänster som ArbetsLivscoach, och livscoaching för enskilda medarbetare, företagare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)