Företagande med visioner

I går lyssnade jag på ett föredrag anordnat av Hjärntrusten med Anders Dahlvig, tidigare koncernchef på IKEA, där han pratade om sin syn på företagande. Han har en modell med fyra hörnstenar för framgång, och den som han la mest tid på under det här föredraget var Visioner och Värderingar. Han sa många kloka saker som är värda att fundera över i varje organisation, t ex ”Som chef måste du måste leva företagets vision”, för att förbli trovärdig. Alltför många företag har sin vision på papper i en låda (i bästa fall), och där fyller den ingen funktion.
Han säger att ”förtroende och lojalitet från medarbetare är inget du får, det är något du förtjänar”! Tänk så många chefer som skulle behöva fundera på det. Jag har bloggat om det tidigare här.

Han ser också att värderingar i företaget är ett sätt att motivera medarbetare och skapa lojalitet, och hans erfarenhet är att det funkar även i en stor organisation, som komplement till en närvarande chef. Enligt en icke-bekräftat undersökning känner i snitt 33 % av alla anställda att de har ett motiverande arbete, toppnoteringar för populära företag är mellan 60-65%, och då är visioner och värderingar viktiga faktorer.
Ett av hans tips är att när du har duktiga, engagerade medarbetare så gör dessa till delägare för att öka motivationen! Klokt, och kanske svårt rent praktiskt.

Sist men inte minst så ger han oss åhörare sin nyckel till framgång: Gör som alla andra, fast gör det lite bättre! Och det är kanske det enda som krävs för att skapa ett framgångsrikt företagande, att göra allting lite bättre än sina konkurrenter. Eller vad tror du?

Camilla Ländin

Camilla Ländin driver sitt eget företag Prima Utveckling som erbjuder utveckling av grupper, team och ledare. Tror på att kommunikation kan lösa många problem, både i arbetslivet och i relationer. Författare till boken Härskartekniker - identifiera, hantera och bemöta.
Följ Camilla på Twitter: CamillaLandin.

Latest posts by Camilla Ländin (see all)