Företagsanda, bra för affärerna?
En bra företagsanda kan avgöra om ett företag överlever eller ej, påstår Howard Schultz, fd. VD och numera styrelseordförande för Starbucks. Howard köpte Starbucks 1987 och har skapat det till det världsomspännande organisation det är idag.
Inom 10 år växte företaget från 6 till 50 kaffebutiker med främsta fokus på att serva sina kunder och ta hand om sina medarbetare. De växte snabbt genom att skapa små enheter, som gav personlig service och skapade en vi-känsla bland medarbetarna. Företagets motto: ”One person, one cup, and one neighborhood at the time.” Howard var även mån om att medarbetarna skulle känna att de var delaktiga i sin organisation och lät dem bl.a. bli delägare. Företaget blomstrade och Howard valde att lämna företaget för andra åtaganden.
Under början på 2000-talet började det gå dåligt för Starbucks och Howard kallades in för att se över situationen. Han upptäckte då att man på vägen tappat bort företagsandan och var mer koncentrerad på resultatrapporterna. Han valde då att flyga in 10 000 av sina 40 000 medarbetare från hela världen för en 4-dagars teambuilding träff. Där förklarade han att vi inte kommer att överleva som företag om vi inte hittar en lösning tillsammans. Hans ledarskap utgår ifrån att medarbetarna kan vända detta och om han stöttar dem för att lyckas med utmaningen. Efter träffen började arbetet att återuppbygga företagsandan och företaget. Man fokuserade åter igen på att serva sina kunder på ett personligt sätt och att skapa engagerade medarbetare. Hur det gick? Starbucks går bra numera och har över 22 000 kaffebutiker över hela världen.
(Källa: Intervju med Howard Schultz, Oprah Winfrey)
- Wind of Change - 9 april 2018
- Är ni rustade för förändring? - 26 februari 2018
- Jobba hemifrån – går det att få något gjort? - 12 februari 2018