Hur ta tillvara på varandras olikheter?
Hur ta tillvara på varandras olikheter? Hur kan vi lära av varandra istället för att skapa distans och misstro? Tänker främst på jobbet men även i övriga livet. Vi är alla olika OCH lika.
Samma behov
Vi är från olika länder, pratar olika språk, har olika kultur, olika kön, könsidentitet, sexuell läggning och religion, ser olika ut och har olika värderingar. Ja, så är det ju bara, och så ska vi med alla våra olikheter också kunna jobba tillsammans. Vi är alla olika men också lika eftersom vi alla är människor. Människor med samma grundläggande behov. Behov av kärlek, att bli sedda, hörda och lyssnade på, att få känna tillhörighet, att få känna sig behövda, att få vara sig själva och känna sig ”good enough”. Att duga och ha ett värde, precis för den man är.
Lära känna och fråga
När jag var i Karlskrona i höstas och föreläste om att skapa arbetsglädje på jobbet, tog jag upp även detta kring olikheter på jobbet. En av mina små dialogscener, som jag spelade upp, handlade om vardagsrasism och om hur distans och misstro skapas bara genom en massa antaganden om hur någon/några är eller beter sig. ”För det VET man ju hur de är i de där länderna.” Exakt VAD är det man vet och hur VET man det om just den här arbetskamraten? Har de pratat med och lärt känna hen? Har de intresserat frågat hen om varför hen gör si eller så? Har de kanske kommit med förslag eller kanske till och med frågat av intresse för att lära sig något nytt och få kunskap? Om inte, hur kan de då veta något om personen överhuvudtaget?
Nya kunskaper – win-win
Kanske är det så att kollegan har en massa kunskaper som kan komma till nytta och plötsligt kan de göra på ett helt nytt och till och med bättre sätt. Och kollegan kanske i sin tur lär sig det hen behöver veta för att klara sig bättre både på jobbet och i övriga livet. Win-win. Vi lär av varandra, minskar fördomar, skapar bättre samarbete och därmed även mer arbetsglädje. Det borde inte behöva vara så svårt egentligen. Kommunikation är nyckeln. Och så förstås en VILJA att ta tillvara på varandras olikheter, lära känna och skaffa sig kunskap. Det är ju ett eget val som var och en behöver göra först.
Rannsaka dig själv
Att gå till sig själv, rannsaka sig själv och fråga ”Vad kan jag göra för att förändra mina tankar, mina fördomar och MITT beteende?” Som vanligt; allt börjar med dig. Ibland kan det också vara bra och en nyttig lektion att flytta fokus från sig själv till andra. Att sätta på sig den andres glasögon en stund. Byta perspektiv. ”Hur skulle det kännas om någon pratade så där om mig utan att ha lärt känna mig?” ”Hur skulle jag må på jobbet?”
Förintelsens minnesdag
I går var jag på ”Förintelsens minnesdag” på Raoul Wallenbergs torg. Efteråt var jag med på en enormt fin och känslosam minnesstund i Stora synagogan tillsammans med Judiska församlingen. Första gången jag var där inne. Så vackert. Mäktig och speciell känsla. Mäktigt att vara en del av allt och speciell för att jag och min partner var i minoritet. Är vi i och för sig vana vid sedan tidigare, och där då hade det ingen som helst betydelse eftersom vi alla i stunden var ett. Barnbarn till överlevande och överlevandes barn tände ljus för sina mördade familjer och släktingar. Det var fin stämningsfull musik och en 91-årig överlevande kvinna höll tal.
Aktuellt och viktigt
Är forftarande helt tagen av allt, och fick extra många tankar kring just detta med olikheter. Därför kändes det verkligen aktuellt och angeläget att skriva om detta nu. Med tanke på det fruktansvärda och obegripliga som hände under Förintelsen, det som händer med flyktingarna nu, och att det fortfarande finns nazister och andra högerextrema grupper, så får vi aldrig blunda ens för så kallad vardagsrasism. För som en av talarna på minnesstunden sa: ”Hur kunde det hända? Det började med några småstenar som till slut blev en stor sandhög.” Viktigt att tänka på! Och att det värsta inte är tystnaden utan likgiltigheten.
Vad har du för tankar kring detta? Tar ni tillvara på varandras olikheter på jobbet? Vad och hur gör ni? Dela gärna med er.
Ha en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra!
- Hur kan du hantera attitydproblem på jobbet? - 1 februari 2018
- Koppla ner och av – Hur gör du? - 21 december 2017
- Snällkultur istället för gnällkultur? - 7 december 2017