Sund organisation

Vaknade med ett ryck kvart över sju, alltså alldeles nyss. Herregud. Bloggen.
Jag hade glömt den i våryran!!

Men så kom jag att tänka på att jag och Lisbeth Rydén pratade om en av mina föreläsningar i torsdags på årsmötet. Föreläsningen heter Den osunda organisationen. Men här tänker jag att jag ska tala om den sunda organisationen.

Först vill jag förklara vad jag menar med en sund organisation. För mig är en sund organisation byggd på ett antal ben: Tillvaratagen kompetens och kreativitet,  demokratiska beslutsprocesser, kommunikation samt gemensam syn på uppdraget.  Detta har jag kommit fram till genom att uppleva det motsatta.

  • För mig är det i det närmaste en dödssynd att inte ta tillvara på anställdas kompetens, eftersom det också innebär att personal går omkring med oförlöst energi, känsla av att inte få utrymme för alla sin kompetens och kunskap och framför allt att ingen bryr sig om vad hen kan. Att på det inte heller ha mandat att sköta sitt arbete på bästa sätt och nyttja sin kreativitet skapar också det frustration. Till  sist slutar det i attityder som ”jag gör bara det jag måste och ska, ingenting mer”. Det är knappast till gagn för arbetsgivare, kunder/klienter och inte heller för hen själv. Att ta tillvara på kompetens och kreativitet ger i sin tur en känsla av att vara sedd och uppskattad. Dessutom blir det också enklare för arbetsgivaren att se när rätt kompetens saknas eller behöver utvecklas. Eller för den delen när någon har en extraordinär kompetens som kan nyttjas på ett bättre sätt.
  • Demokratiska beslutsprocesser betyder för all del inte att allt måste beslutas tillsammans. Ibland måste beslut fattas snabbt och det finns alltså inte utrymme för diskussion. Men om man på ett generellt plan inte involverar personal i beslutsprocesser, möts besluten  ofta av motstånd. Och det i sin tur beror på några olika faktorer, som jag har sett själv. Den första är att människor inte generellt tycker om förändringar. Den andra är att människor inte tycker om förändringar som de inte kunnat påverka själva. Det tredje är att mycken kompetens tappas när inte personal får vara med i processen. Demokratiska beslutsprocesser ger också känsla av att medarbetare känner att ”just jag” är viktigt. Och att ”just jag” har en möjlighet att påverka min arbetsmiljö, mina arbetsmetoder och att ”just jag” är experten. Det ska man inte glömma.
  • Kommunikation är inte detsamma som information. Information är en slags sorterad data med kommunikation alltid är budskapsbärande. Och eftersom kommunikation också bör innebära att man kollar av att andra har förstått budskapet är det betydligt mycket mer effektivt än att informera. Att kommunicera på riktigt innebär att man gör sig säker på att alla har samma uppfattning. Det betyder i sig att man inom en organisation gör sig beredd på att ta diskussionen, att visa att man ser sina medarbetare och lyssnar på dem.
  • Till slut är jag också helt övertygad om att man måste formera en gemensam syn på uppdraget. Har man inte en gemensam syn på uppdraget kan man nog räkna med att det blir svårt att skapa gemenskap och ett enda ”vi”.  Det här innebär inte att alla har samma arbetsuppgifter, mera att man är överens om vad uppdraget ytterst går ut på.

Självklart styrs en sund organisation av fler faktorer. Men de här är mycket viktiga, tycker jag och har jag sett. Jag hinner tyvärr inte utveckla mitt resonemang mer, men jag tar gärna diskussion efteråt.

Ha en god dag alla!

 

 

Cecilia Sahlström

Cecilia Sahlström driver sedan 2011 företaget Lyft Kreativt Ledarskap AB. Hon är ledarskapsutvecklare, mentor/coach och föreläsare. Dessutom är hon involverad i integrationsarbete. Sin bakgrund har hon dels inom utbildningsbranschen och dels inom Polisen, där hon under flera år har varit chef och ledare. Cecilia är också i stunder flitig kortnovellist, ibland journalistisk skribent och alltid aktiv motionscyklist.

Latest posts by Cecilia Sahlström (see all)

2 Kommentarer
  1. Jonas Plunteman
    Jonas Plunteman says:

    Vilket bra inlägg Cecilia. Jag håller absolut med dig om att en sund organisation styrs av en demokratisk process där man har kommunikation och inte bara ”information”..

    Ofta när jag är ute och möter olika organisationer och vill föra upp en kommunikation, upplevs det ibland som jag kommer ditt som ”informatör” med ett färdigt budskap, trots att jag föredrar att höra inblandade parter!

    Du har också fått mig att tänka till när det gäller mina kommande föreläsningar inom Dyslexiinformatörsrollen :) Tack!!

Kommentering är stängd.