Möten, möten, möten

Häromdagen diskuterade jag med mina kollegor i företagskollektivet Kreativator (vi är 13 egenföretagare som har en gemensam kontorslokal i Lund) det här med möten. Tanken har nämligen slagit mig att sedan jag blev min egen så ser de jobbmöten jag deltar i helt annorlunda ut än de gjorde när jag var anställd (ja, jag vet att jag kanske är lite sen på det, efter 3 år, men jag har inte tänkt på det innan). Numera är det mycket sälj och förberedelser inför uppdrag tillsammans med kunder som utgör mina möten. En del möten med samarbetspartners men annars är det rätt lugnt på mötesfronten.

Som anställd, i alla fall på mitt jobb, hade vi personalmöten en gång i veckan. Ibland kallades de APT, men det var samma innehåll. Någon (chefen) pratade, vi andra satt och lyssnade, i bästa fall. Annars vilade vi kanske ögonen, eller försökte svara på mail utan att det märktes genom att skriva jättetyst på tangentbordet…. Jag minns verkligen de där möten, långa, monologartade och inte särskilt givande.

Känner du igen dig? Nu raljerar jag såklart, vi hade en del bra möten också, med bra engagerade diskussioner och bra resultat. Men de var allt i stark minoritet.

Men varför är det då så förbenat svårt att ha bra möten? Eller är det kanske bara jag som är otålig och blir frustrerad när det pratas och babblas om allt annat än det som var tänkt? Eller när någon hela tiden hittar stickspår och gör utläggningar kring dessa utan att det är relaterat till ämnet? När någon tar sig själv på lite för mycket allvar och tar hela talartiden? När man efter mötet inte kan säga vad som beslutades, eller ens om vi beslutade något?
Förlåt mig, men NI STJÄL MIN TID!

Några enkla tips för hur möten blir bättre, effektivare och mer engagerande:

  • ha en tydlig dagordning som kommunicerats i förväg
  • ha en tydlig start- och sluttid
  • ha en mötesordförande och en som antecknar, låt gärna ansvaret rotera från gång till gång
  • ha en tidspolis som ser till att ni hinner med det ni ska och slutar i avtalad tid
  • hitta former som inbjuder till kreativa diskussioner
  • undvik rena informationspunkter
  • se till att alla kommer till tals
  • respektera punkterna ovan

Svårare än så behöver det inte vara tycker jag. Och det är ju inte direkt raketforskning, eller hur? Testa gärna och se hur det funkar och kom gärna med feedback till mig på vad du tycker. Ha en bra torsdag!

Camilla Ländin

Camilla Ländin driver sitt eget företag Prima Utveckling som erbjuder utveckling av grupper, team och ledare. Tror på att kommunikation kan lösa många problem, både i arbetslivet och i relationer. Författare till boken Härskartekniker - identifiera, hantera och bemöta.
Följ Camilla på Twitter: CamillaLandin.

Latest posts by Camilla Ländin (see all)