Sammanhang, KASAM - psykolog Lina Bodestad på Ett Gott Arbetsliv

Sammanhang: 4 tips för att boosta motivationen

”…och nu inrikes. Sveriges riksbank meddelade idag att…”

En kort fras som denna känner säkert de flesta igen från nyhetssändningar i TV och radio. Och nu sporten, vädret, över till dig Per. Små korta fraser som markerar en övergång, som på något sätt ramar in och lägger upp för vad det är man vill prata om härnäst.

Kort sagt, små fraser som markerar sammanhang.

I ett tidigare inlägg skrev jag om modellen KASAM, känsla av sammanhang, som består av de tre delarna meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. KASAM är en modell som vi kan använda för att förklara hur och varför vi människor ständigt letar efter (och väldigt gärna skapar) mönster, logik och ordning i vår tillvaro, även där det kanske inte fanns något mönster eller någon logik från början. KASAM handlar om hur vi gör det obegripliga begripligt. Det abstrakta mer konkret. Det luddiga mer tydligt.

Här kommer fyra exempel på hur du kan använda känsla av sammanhang för att boosta energi, produktivitet och motivation bland dina kollegor, anställda eller andra personer du jobbar tillsammans med.

Sammanhang - psykolog Lina Bodestad, Ett Gott Arbetsliv

1. Berätta er hur-hamnade-vi-här-historia

Alla superhjältar med självaktning har en så kallad origin story, det vill säga bakgrundsberättelsen kring hur den där radioaktiva spindeln föll ner från taket i laboratoriet och bet den där unge lite osäkre killen i handen så att han fick superspindelkrafter.

På ert företag är ni också ett gäng superhjältar, även om era superkrafter mer är Excel, processledning och att skriva grym copy snarare än att klättra upp för skyskrapor. Och vad sa jag just att varje superhjälte med självaktning behöver? Just det, en berättelse om hur man hamnade här. Så dela med er, både av era personliga berättelser och av företagets gemensamma ursprung och bakgrund, ert gemensamma varför. När ni tar avstamp i er egen origin story, blir ert här och nu satt i ett bredare sammanhang. Ni får rötter, historia, bakgrund, något att stå på – och något att återvända till när det svajar ibland.

2. Skapa ett teamnamn som sätter sig

Tweeps, amazonians, googlers, softies, wikipedians – låter det som grekiska? Nej, det är helt enkelt smeknamn som används om anställda på några av världens största och mest framgångsrika företag*. Och för en oinvigd kan det låta både gulligt och lite nördigt – men faktum är att interna smeknamn, som på ett lekfullt och ofarligt sätt skapar ett ”vi-och-dem”, det vill säga vi som jobbar här och alla andra som inte gör det, är ett smart sätt att skapa en väl förankrad företagskultur.

Ett smeknamn gör att man känner sig som en del i en gemenskap, det underlättar kommunikation och skapar en känsla av att vi har en egen liten hemlig klubb som är exklusiv och endast tillgänglig för vissa utvalda. Inte vem som helst kan bli en googler, inte! Har du vad som krävs för att bli en av oss?

Det vi idag ser som en trend i marknadsföring i sociala medier är att allt fler företag och aktörer, av olika storlek, använder sig av detta trick för att snabbt skapa en familjär känsla med sina kunder, följare eller vilka det nu är man vill skapa en gemenskap med.

Fundera – vad skulle du själv kalla din klan, om du hade en egen grupp att ge smeknamn till? Kallar ni varandra något särskilt där du jobbar nu? Vilka andra små tecken har ni för att markera tillhörighet – kan man se på klädseln, höra på gången eller gissa på ordvalen vem som jobbar hos just er?

*Star Trek, Twitter, Amazon, Google, Microsoft, Wikipedia

Sammanhang - psykolog Lina Bodestad, Ett Gott Arbetsliv

3. Bli vass på ramar genom att markera sammanhang

Att skriva om möteskultur blir snabbt ett eget inlägg i sig, men en av de allra mest grundläggande ingredienserna i ett framgångsrikt möte är att man är tydlig med ramarna för mötet. Ramarna kan man enkelt markera för alla som deltar genom att benämna:

  • Deltagare – vilka alla är som deltar på mötet
  • Syfte – varför vi har träffats på det här mötet
  • Mål – vad vi vill uppnå med mötet
  • Tid – ungefär hur länge vi tänkte ha möte
  • Roller – Vem som håller i mötet och vem som antecknar

Tycker du att jag verkar övertydlig? Tro mig, jag har arbetat i den kommunala världen i flera år och dessförinnan inom den privata IT-sektorn. Du skulle bli förbluffad om jag talade om för dig hur ofta dessa enkla, basala frågor lämnas obesvarade – med följden att man i vissa fall sitter på helt olika möten, fastän man är i samma rum. Folk har olika bilder, förväntningar eller föreställningar om vad mötet ska syfta till – och efteråt är alla lika besvikna, eftersom vi inte pratade om precis det som jag hade tänkt.

4. Börja veckan med en snabbkoll

På min förra arbetsplats började vi varje måndag morgon med en kvarts snabbgenomgång av våra kalendrar, för att synka ihop oss. Vem kunde samåka med Lotta till mötet på tisdag? Vem fixade fikat till APT på onsdag? Kunde du hoppa in istället för mig på det där mötet på torsdag, Anders? På femton minuter, med varsin välfylld kaffekopp och våra kalendrar som verktyg, kom vi snabbt på banan och gjorde oss mentalt och praktiskt förberedda på veckan som låg framför oss. Färre överraskningar, fler tillfällen till samarbete. ”Let’s get on the same page”, som man säger på engelska ibland. Låt oss samlas, på samma sida.

Vad gör du i vardagen för att skapa sammanhang tillsammans med andra runt omkring dig?

–Lina

 

 

Följ mig

Lina Bodestad

Lina Bodestad är en nyfiken psykolog som driver Bodestad Psykologkonsult. Hon hjälper människor och företag att multiplicera sin framgång genom att göra mer av det som funkar. Lina är också en stor livsnjutare som tror på att stressa mindre och leva mer. Hennes recept för stadig och hållbar utveckling är att ständigt befinna sig i en utforskande och ifrågasättande "beta-testning" av sitt eget liv.
Följ mig