Drömmen om det goda livet

Hur ska man leva för att ha ett gott liv? Vilken typ av livsföring är vi utvecklade för? Lasse Berg utrikes korrespondent och författare till ”Kalahari” triologin har intervjuat många prominenta forskare om människans utveckling från apstadiet fram till våra dagar.  Det han konstaterar i sina böcker är att människan är väldigt flexibel och anpassningsbar till väldigt olika miljöer. Dock är vi gjorda för en specifik livsföring både fysiskt och psykiskt. Här kommer hans råd om hur vi bör leva för att leva det goda livet:

  1. Promenera 6 km om dagen med några vänner. Jogga då och då lite längre sträckor.
  2. Sitt totalt avslappnad i naturen med alla sinnen öppna och var uppmärksam på vad som sker runt omkring dig.
  3. Lapa mycket sol. Då producerar tallkottskörteln melantonin som gör dig lycklig.
  4. Jobba bara 2 – 3 tim om dagen.
  5. Använd resten av tiden till att vara social, helst fysiskt umgänge. ”Mer snack och mindre verkstad”.
  6. Jobba i arbetslag med en handfull medarbetare. Skaffa dig ett nära nätverk med 30 personer och en bekantskapskrets på 150 – 200 personer.
  7. Försök att jobba och umgås med människor som inte är precis som du själv.
  8. Njut av musik, sjung i kör eller dansa och rör dig i takt med andra människor. Då strömmar oxytocinet till och vi blir glada och lugna.
  9. Skratta och le.
  10. Träna skönhetssinnet t ex vackra smycken, kläder och konst. Det är bra för själsro och självkänsla.
  11. Hjälp andra. Dela med dig. Ensam är svag.
  12. Laga mat, är och njut med andra. Både med familjen och vänner. Ha knytkalas.
  13. Satsa på slowfood och ät varierat. Regelbunden näring från hundratal vegetabilier, mat från hav och sjö, fåglar, smådjur och vilt. Kött från större däggdjur då och då. Undvik spannmål och mjölkprodukter.
  14. Håll dig borta från stöddiga typer. Kör inte med folk. Sök dig till platta organisationer.
  15. Förakta ingen. Du är märkvärdig, men det är andra också.
  16. Var tacksam att du kan känna skam. Den kan vara ett stöd.
  17. Diskriminera inte. Ta hand om barnen tillsammans, både inom familjen och bland vännerna. Dagis är bra. Kela med småbarnen, har du inga i din närhet sök dig till andra arter t ex katt eller hund.
  18. Lös problem i gruppen genom att skämta om dem. Funkar det inte snacka om dem. Viktigt att ingen förlorar ansiktet eller känner sig förödmjukad.
  19. Bonobon (en sorts apa) har rätt – make love, not war.
  20. Gör en människa glad, då ökar din dopaminhalt och även du blir lycklig!

(Källa: Lasse Berg ”Ut ur Kalahari – drömmen om det goda livet” med hjälp av Victoria Lagercrantz från Expressen)

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén