Fast i duktighetsfällan eller bara hjälpsam?

Fast i duktighetsfällan eller ”bara” hjälpsam? det är frågan. Känner du igen dig i detta? ”Det kan jag ta.” ”Inga problem, det fixar jag.” ”Säg bara till om du behöver hjälp med något.” ”Jag kan göra det också, helt okej.”

Ja, ibland kan gränsen vara hårfin mellan att vara lagom hjälpsam på jobbet och att vara ”den duktiga” som ska visa framfötterna och prestera. Den som aldrig säger nej och alltid ställer upp. Det är väl toppen tycker chefen och kollegorna och kallar dig snäll, schysst och hjälpsam. Så himla bra och praktiskt för dem att de alltid kan be dig fixa, lösa problemet eller jobba över, för du är ju ändå alltid lika glad och trevlig och säger ”absolut” eller ”ja visst” med ett leende. Fast du innerst inne är helt slut och egentligen vill säga nej, att du inte kan, eller inte har tid.

Helt oacceptabelt
Så vad handlar då detta om? Ja, det kan så klart vara en mängd olika saker. Till exempel: Låg självkänsla, för höga prestationskrav, överambitiös, not-god-enough-tankar, vilja vara till lags av olika anledningar eller för att visa framfötterna som nyanställd. Oavsett vad det än är så är det helt oacceptabelt från alla parter, och du själv har ett eget ansvar att ta tag i din situation. Du kan aldrig förändra andra, bara dig själv.

Du har vant dem
För vad leder detta till i längden? I värsta fall; ”Den duktiga” bränner ut sig totalt, kanske kollapsar och blir sjukskriven. Och även om det inte går så långt så är beteendet ohållbart för alla. Chefen och kollegorna vänjer sig och tar dig för given, och när du väl säger nej eller säger ifrån blir det irritation och sura miner. Då är det för sent. För du har ju sedan länge vant dem vid detta och då är det ju inte som det brukar vara, så…”Vad är det med dig nu då?” Och så blir det dålig stämning, gnäll, anklagelser, konflikter och ifrågasättande. Du själv blir stressad och känner ännu mer press och prestationskrav. Den onda cirkeln är igång.

Balans och beröm
Nej stopp! Så här kan vi ju inte ha det på jobbet. Ingen mår bra av överdriven ”hjälpsamhet” och ”duktighet”. Nyckeln heter balans. Att vara hjälpsam utan att gå till överdrift och inte glömma bort dig själv och dina egna behov. Och att alla hjälps åt att uppmärksamma när någon fastnar i duktighetsfällan.

Läs gärna dessa tips och trix om att ta sig ur fällan, hämtade från tidningen Arbetsliv, ”Så undviker du duktighetsfällan”

Jag tror att det skulle underlätta mycket om kollegor och främst chefen blev bättre på positiv feedback och beröm. Alla vill ju bli sedda och bekräftade på jobbet. Så att det också känns bra och meningsfullt. Ingen vill väl bara jobba, prestera och producera och få höra allt som är fel eller inte funkar. Så klart vill vi känna oss duktiga och att vi gör ett bra jobb. Balans även där. Inga överdrifter åt något håll är superviktigt.

Allas ansvar
Säger inte att detta är lätt, för så ser inte verkligheten ut. Däremot tror jag stenhårt på att vi kan underlätta för varandra genom att ”se” varandra mer och sluta att utnyttja andras ”snällhet” och överdrivna ”hjälpsamhet”. Det är aldrig okej. ”Den duktiga, hjälpsamma” har ett ansvar precis som alla andra på arbetsplatsen. Det handlar om allas lika värde och att respektera varandra. Så allt börjar med dig, vem du än är på jobbet. Vem vill du vara på ditt jobb?

Ha en bra arbetsdag! Ta hand om er och varandra.

 

 

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *