Författardrömmar

Igår träffades vi ett gäng egenföretagare i Växjö och åt lunch tillsammans, som vi gör ibland. Den här gången hade vi för första gången ett tema på lunchen, nämligen egenutgivning. Vi är många i gänget som har gett ut böcker på eget förlag och ännu fler som tycker att tanken är spännande eller som har konkreta idéer kring böcker de vill ge ut.

Jag gav ut min bok Brinna! Att göra skillnad som ledare i en ideell organisation 2012 och har inte ångrat det en sekund. Varken att jag tog mig tid att skriva boken eller att jag valde att ge ut den själv.

Egentligen började processen långt tidigare, ungefär när jag började utbilda i ledarskap för ideella organisationer, med tiden hade jag träffat så många ideella ledare att jag visste vilka utmaningar de brottades med. Jag hade också bloggat om ledarskap, tänkt på ledarskap och formulerat mina tankar om ledarskap, så att skriva boken handlade mer om att samla ihop och strukturera tankarna än att tänka nytt.

Egenföretagare i Växjö pratar egenutgivning över en lunch. Närmast bild: Maria Estling Vannestål.

Egenföretagare i Växjö pratar egenutgivning över en lunch. Närmast i bild sitter författaren Maria Estling Vannestål.

Så här såg min författarprocess ut

Jag skrev upp alla delar som jag ville ha med i boken på postit-lappar och la dem på ett bord. Sedan började jag flyttar runt dem, gruppera dem och sätta rubriker på grupperna tills jag började se en struktur ta form.  Då öppnade jag ett dokument och skrev ner alla rubriker och underrubriker i någon sorts ordning.

Sedan letade jag upp alla mina tidigare tankar, blogginlägg, utbildningsupplägg, föreläsningsmanus och annat som jag redan producerat om ledarskap och klippte ut alla relevanta delar och hällde in dem i dokumentet under rätt rubrik.

Jag tog också fram några böcker om ledarskap som jag gillar och slog upp teorier som jag brukar använda när jag utbildar och skrev in dem på rätt ställe, med referens till boken.

Därefter jobbade jag vidare med texten under några månader. Under den här perioden reste jag mycket, så jag skrev större delen av boken på min Ipad med ett trådlöst tangentbord. Jag skrev på tåg, på caféer, i vänthallar och hemma vid köksbordet. Jag hoppade hit och dit i texten, arbetade på de ställen som jag just då gick och funderade på, formulerade och formulerade om.

Några gånger strukturerade jag om ordningen, när jag upptäckte att delarna ändå hade hamnat på ett ologiskt sätt.

När jag fått ur mig tillräckligt mycket text så la jag till diskussionsövningar, så att boken skulle bli användbar för den som verkligen ville reflektera över sitt ledarskap.

Parallellt med arbetet med boken kontaktade jag några av de mest inspirerande ledarna i ideella organisationer i Sverige. Jag träffade dem och intervjuade dem, och lät min sambo Thomas Lissing fotografera. Jag skrev rent intervjuerna, lät ledarna godkänna och göra ändringar om de ville och la in dem på relevanta ställen i boken.

Efter intervjuerna insåg jag att jag hade glömt en viktig sak som de allihop tog upp, på ett eller annat sätt, nämligen hur du håller din egen låga brinnande som ledare utan att brinna ut. Så jag skrev till ett kapitel om det.

Slutligen jobbade jag igenom hela texten ytterligare ett par gånger, strök upprepningar och snyggade till den. Några vänner som jag litar på fick korrekturläsa.

Jag köpte in formgivning också av Thomas Lissing (det blev ett familjeprojekt), och gav ut boken.

Skrivandet är bara början

Jag funderade aldrig på möjligheten att försöka få boken utgiven på ett förlag. Jag hade en väldigt tydlig bild av hur jag ville att boken skulle se ut och hur den skulle marknadsföras. Jag kände läsarna väl och hade ingen lust att lämna bort boken till någon som inte gjorde det.

Dessutom ville jag kunna använda boken i mina utbildningar och ha möjlighet att till exempel sälja in en föreläsning inklusive böcker till deltagarna. Jag ville därför ha kontroll över upplagan och kunna prissätta den hur jag ville.

Som egenutgivare tar jag hela risken och måste ha ett rejält startkapital så att jag kan betala formgivning, foto, tryck och distribution innan boken har hunnit börja dra in några pengar. Å andra sidan är hela vinsten min, nu när kostnaderna sedan länge är täckta. Och framför allt bestämmer jag själv över hela processen och har full kontroll.

Bara författare eller företagare också?

Om du väljer att ge ut din bok själv så är du inte längre bara författare till boken. Du har ansvar för alla delarna i kedjan: från idé till utförande, från marknadsföring till distribution, fakturering och eventuell kontanthantering. Även om du kanske väljer att ta hjälp med de flesta bitarna så är ansvaret ditt.

Du blir en företagare, inte bara en författare. Jag gillar det, jag tycker om att fundera ut hur pusselbitarna ska passa in i varandra så att boken når fram till rätt läsare.

Här finns en utmärkt checklista för egenutgivare. Det är många detaljer att hålla reda på, även om det mesta inte alls är svårt.

Nu skriver jag på nästa bok, tillsammans med min kollega Truls Hallin. Den handlar om att skapa och upprätthålla ett positivt och stärkande samtalsklimat på en arbetsplats. Innehållet blir inte bara en bok utan också ett utvecklingsprogram för företag och organisationer.

Vad ska din bok handla om?

Lisa Moraeus

Lisa är coach och utbildare med inriktning på ledarskap och grupputveckling för ideella organisationer. Hon brinner för att utmana människor att kliva fram och göra skillnad på allvar. Mänskliga rättigheter och engagemanget i Amnesty International är andra viktiga drivkrafter.

Latest posts by Lisa Moraeus (see all)