Lessons learned – varför då?

Jag hade förmånen att vara med att arrangera Passion for Projects 2014, en projektledar konferens med 600 deltagare. Ett event som arrangeras varje år men på olika platser i Sverige.  I år var det fjärde gången och vi blir allt bättre på att planera och utföra eventet. Trots att det är helt nya volontärsgrupper varje gång och dessutom geografiskt spridda över Sverige. Hur lyckas man med det?

Jo, efter avslutad konferens, samlas vi och gör en Lessons learned workshop. Lessons learned innebär att vi summerar vad som hänt under det 1- åriga projektet och funderar över vad som fungerade och vad som behöver förbättras till nästa gång. För att sedan lämna över våra funderingar till nästkommande projekt. På så sätt slipper nästa grupp uppfinna hjulet igen och kan bygga vidare på vad vi lärt oss.

Hur tänker ni i ert företag? Tar ni er tid att fundera över vad som fungerar bra och vad som kan förbättras? Man behöver inte ha avslutat ett större projekt för att göra en Lessons learned diskussion då och då. Bara genom att starta diskussionen medför att de involverade får ett nytt fokus och börjar reflektera över vad som kan förbättras och snabbas upp.

Det behöver inte vara några stora förändringar för att det ska ge stor effekt. Stöttade för ett tag sedan en person som jobbade med utbildnings administration. Hen la ner ca 2 tim/utbildning. Genom att skapa lite olika mallar som hen kunde utnyttja bl a lägga in ett bekräftelse mejl som signatur i Outlook. Så fick hen ner tiden per utbildning till ca 20 min.

Vad har du för uppgifter som kan förbättras?

PS Nyfiken på Passion for Projects? Läs mer här

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén

Latest posts by Eva Jansén (see all)