Negativ stress på jobbet – vems upplevelse?

Negativ stress på jobbet upplevs så klart olika beroende på personlighet och egna erfarenheter; vad man har med sig i bagaget. Det i sig är viktigt att komma ihåg innan du dömer någon annan, rycker på axlarna, skakar på huvudet och exempelvis säger ”Ta det lugnt, du oroar dig för mycket” ”Det här som är så enkelt” eller ”Men det var väl inte så farligt”. Hur vet du det? Det är ju inte din upplevelse.

Jag som brinner för arbetshälsa reagerar starkt när jag hör mina klienter berätta om hur de blir bemötta på jobbet. Detta här ovan är bara ETT exempel, och den som sa det är dessutom hens chef. Det är speciellt allvarligt eftersom det handlade om en helt oacceptabel arbetssituation som framkallade stressen. En arbetssituation som är chefens ansvar att se till att den överhuvudtaget inte uppstår. Ett problem som inte skulle behöva vara ett problem om medarbetaren blivit lyssnad på, då hen åtskilliga gånger sagt till och kommit med förslag på lösningar.

När medarbetaren sedan efter lång tid, under stark press och mycket slit i denna ohållbara arbetssituation till slut bröt ihop, så blev bemötandet inte stöd och förståelse, utan istället som jag beskriver här ovan, med syrliga kommentarer. Det togs inte på allvar. Och som salt i såren kyligt och nedlåtande bemötande av en annan chef dagen efter. Nu var medarbetaren tack och lov så pass stark och hade fått verktyg tack vare coaching, att hen kunde hålla det ifrån sig, men det i sig skulle ha kunnat förvärra hälsan ytterligare för en annan person i liknande situation.

Så vad handlar detta om, egentligen? Okunskap, oförståelse, brist i arbetsorganisationen, eller det gamla vanliga att spara pengar? Kanske en kombination av alltihopa. Ja, vem vet. Det vi vet är att ingen ska behöva ha det så på jobbet. Helt oacceptabelt. Självklart söker sig medarbetaren därifrån och försöker bara hantera allt tills hen hittar ett nytt jobb.

Hur kan vi då hantera negativ stress? Jag skriver negativ, för det finns ju även positiv stress, när vi till och med kan känna arbetsglädje. Det är den negativa som är farlig för hälsan, om det pågår regelbundet och under för lång tid. Det kan leda till sömnproblem, depression, sjukdom och i värsta fall utbrändhet. Skrev om detta i ett inlägg 2015, ”Stress kontra sund effektivitet”.

Hantera ja, egentligen borde vi inte ens behöva göra det, men tyvärr ser inte verkligheten ut så. För att inte bli helt dränerad och kunna sköta jobbet finns det små tankeknep att ta till och andra verktyg för att hjälpa dig själv och dina kollegor. Detta har jag hämtat från egen erfarenhet, och inspiration från när jag själv blev coachad i personlig utveckling för att stärka min självkänsla.

  • Du ÄR och gör allt ”good enough”. Du gör ditt bästa och det räcker!
  • Vad någon annan tycker, tänker och säger har ingenting med Dig att göra. Det är deras, inte ditt. Du är i din energibubbla och de får behålla sin negativa energi i sin egen bubbla. Tillåt den inte att ta plats i dig. Föreställ dig att du drar ner ett visir och ingenting kommer åt dig. Ingenting. Det studsar bara tillbaka till dem själva, där det hör hemma. Detta kräver förstås övning, men pröva gärna. Om du klarar detta så hjälper du också till att inte smitta ner kollegor med negativitet. För det sprider sig lika snabbt som ett virus.
  • Pröva att le, för när du ler så är det omöjligt att vara sur. Skoj och skratt kan också dämpa den negativa stressen i stunden. Du sprider dessutom arbetsglädje.
  • Beröm en kollega. Chansen är stor att du får beröm tillbaka eller bara får uppleva glädjen att göra någon annan glad, och det kan ibland räcka att ge från hjärtat för att du vill utan att få något själv.
  • Försök att inte ”gå igång” på andras beteende, gnäll eller vad de säger/gör.  Försök att inte ”ge bränsle” åt det. Du kan aldrig förändra andra, bara dig själv och hur du väljer att reagera och agera. Gäller förstås inte personangrepp och kränkningar. Då ska du självklart säga ifrån!

Inte helt lätt detta, jag vet, men väl värt att ta med sig och öva på. Behovet är förstås olika beroende på stresstålighet och känslighet med mera. Ta med dig det du känner att du behöver och passar för dig. Pröva dig fram. Var inte rädd för att be om hjälp om det går för långt. Det är aldrig värt att riskera din hälsa på grund av ett jobb. Du är värd det bästa i livet, och det finns alltid nya möjligheter även om vi inte tror det ibland.

 

Önskar er en bra arbetsdag. Ta hand om er och varandra!

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, mobbning, diskriminering, personlig utveckling i jobbet, samarbete, konflikter och otydligt ledarskap.

Hon erbjuder tjänster som arbetshälsokonsult,och som livscoach för enskilda medarbetare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)