Vad hindrar dig?

Det här är andra delen i vår serie om hur du kan skapa mer glädje i ditt arbetsliv. Den första publicerades den 29 juni.

Att fundera över vem du vill vara och vilket liv du vill leva och att faktiskt ta steg mot att förändra tar kraft och tid. Vad är det som tar din energi idag? Vad har du i ditt liv som du tolererar, men som du skulle behöva släppa taget om eller säga nej till för att få kraft att förändra?

Aporna på axeln

Tänk dig att en kollega ber dig om en tjänst. Tänk dig att det som kollegan ber om symboliseras av en liten apa. Du säger ja – och lyfter upp apan på axeln där den får sitta tills du hinner hantera uppgiften.

Du hämtar en kopp kaffe i kaffeautomaten på jobbet. Den strular som vanligt. Du bestämmer dig för att ringa service. Senare. Ännu en apa på din axel.

Chefen går förbi. Nästan som i förbifarten kastar hon en apa genom rummet. Den klamrar sig fast vid din axel.

Telefonen ringer. Det är en vän som funderar på om inte det gamla gänget borde ses. Bra idé säger du, jag kollar upp några weekendresor och hör av mig till er andra. Du märker knappt att du har bjudit in ännu en apa som klättrar upp för telefonsladden och sätter sig tillrätta på din axel.

Hur många apor har du sittande på dina axlar just nu? Har du medvetet valt att plocka upp de apor som sitter där?

Kan du höra dina egna tankar eller tjattrar de för mycket?

Dina egna sabotörer

Vi har alla våra inre kritiker. Röster som säger att vi inte kan, att det inte är någon idé att försöka, att det kan vara farligt att förändras eller att andra kommer att tycka saker. Vad säger dina inre sabotörer för att hindra dig från att kliva utanför bekvämlighetszonen?

För att lära dig mer om att hantera dina inre monster rekommenderar vi boken Taming your gremlin. Det är en vacker och mycket användbar bok för den som har bestämt sig för att sluta hindra sig själv från att utvecklas.

Dina surdegar

Det har på nytt blivit inne att baka med surdeg. De surdegar vi talar om är någonting helt annat.

Vad är det som du har tänkt att ta tag i ”någon gång” och som nu ligger och jäser i ett hörn? Papper att sortera? Kläder att laga? Fönstrena som borde tvättas eller din halvskrivna roman som du inte har rört på flera år men som absolut ska bli färdig någon gång?

Alla saker som finns på din mentala att-göra-lista men som inte blir gjort suger energi från dig. Det spelar ingen roll om du gömmer surdegarna under sängen. Så länge du vet att de finns där så kommer de att ta av din kraft. Börja beta av dem – eller stryk dem från listan!

Din uppgift om du vill:

  • Tänk ut tre sätt att reducera aporna som du plockar upp eller som andra kastar på dig.
  • Bestäm dig för att notera dina ”sabotörer” under de närmaste två veckorna. Bara notera. Och fortsätt med vad du höll på med.
  • Gör en lista över dina surdegar. Hur många kan du göra dig av med under de närmaste veckorna?
  • Ställ dig själv någon av följande frågor varje dag (välj den som fungerar bäst för dig)
    — Vad skulle ge dig mest energi om det blev gjort idag?
    — Vad skulle ta mest energi från dig om det inte blev gjort idag heller?
  • När du säger ja till något – vad säger du samtidigt nej till?

Nästa inlägg i den här serien kommer den 27 juli. Vi hörs då!

Lisa Moraeus

Lisa är coach och utbildare med inriktning på ledarskap och grupputveckling för ideella organisationer. Hon brinner för att utmana människor att kliva fram och göra skillnad på allvar. Mänskliga rättigheter och engagemanget i Amnesty International är andra viktiga drivkrafter.

Latest posts by Lisa Moraeus (see all)

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] handlade om att våga ställa sig själv frågan hur du egentligen vill ha det på jobbet. I det andra inlägget talade vi om vikten av att minimera sådant som tar ifrån dig […]

Kommentering är stängd.