Träna hjärnan på jobbet

Promenera mera, jogga, gå stavgång, styrketräna, var rädd om din kropp, träna och ät bra mat. Det är uppmaningar vi ständigt matas med. Tänk på det nu, var rädd om kroppen. Jättebra, men varför pratas det inte lika mycket om knoppen? Forskning visar att genom att träna hjärnans uppmärksamhetsmuskel kan vår förmåga att fokusera och koncentrera oss öka. Det i sin tur ökar effektiviten på jobbet. Stanna upp. Andas in. Andas ut. Släpp taget om dina tankar. Var här och nu. Andas in. Andas ut.

Jag pratar om mindfulness, ett ord som många brukar sucka när de hör. Anses ofta lite flummigt och udda. Men faktum är att inslag av mindfulness i arbetslivet trendar mer och mer nu. Fler och fler företag köper in kurser i företagsanpassad mindfulness. Intressant och bra tycker jag. Kan verkligen behövas i dagens stressiga arbetsmiljöer.

På ett seminarium i Almedalen i somras testade jag själv, blev positivt överraskad och har fortsatt sedan dess. Där och då pratade jag med Martin Ström som är psykolog och organisationskonsult på företagshälsan Previa. Under de senaste tre åren har han utbildat sig och forskat inom Corporate-Based Mindfulness Training (CBMT). Ett program som tagits fram av forskare, managementexperter och mindfulnessinstruktörer. Martin Ström har genomfört den första svenska vetenskapliga studien av CBMT med syfte att undersöka effekterna av mindfulnessträning på effektivitet, produktivitet och välbefinnande.

Resultaten visade att den upplevda stressen minskade med 32 procent och effektiviteten ökade med nästan 20 procent. Martin Ström förklarade att sällan är det själva arbetsuppgiften som gör oss stressade, utan tankarna som uppgiften manar fram. Känner nog de flesta igen: ”Kommer jag hinna?” ”Hur ska jag orka?” ”När ska jag få tid?”

Stressen är alltså våra okontrollerade tankar som rör sig i det förflutna eller i framtiden, vilket vi oftast är omedvetna om. Tankarna mal inom oss. Men det går att styra tankarna med regelbunden mindfulnessträning, 10 minuter om dagen räcker för att snabbt märka av resultat, menar Martin Ström. Medvetenheten ökar förstås ju längre period träningen pågår. När vi är fokuserade och väl tar tag i, gör det vi ska och släpper allt annat så minskar stressen automatskt.

Allt det här är ju ganska logiskt men vad skulle mindfulness kunna ha för andra positiva effekter i arbetslivet? Jo, exempelvis i den psykosociala arbetsmiljön. Hur vi värderar, bemöter och ser på varandra eftersom hjärnträningen också hjälper oss att omvärdera våra tankar. Så vi slipper slösa energi och tid på massa onödiga tankar. Energi som vi behöver till jobbet. Istället för att reta upp dig på kollegan som svarar surt och tänka ”Usch, vad hon är otrevlig. Vad har jag gjort henne?” ”Är hon sur på mig?” ”Vad kan det handla om?” eller bli förbannad på chefen som inte hälsar och älta varför, så kan du styra om tankarna till att det handlar om dem och inte om dig.

Kollegan kanske har sovit dåligt och chefen kanske bara var väldigt stressad just då. Wow, så mycket lättare och trevligare din arbetsdag blev plötsligt. Arbetsglädje. Konflikter och missförstånd skulle kunna undvikas.

Martin Ström som nu är anställd CBM-instruktör på Previa, har lite olika inriktningar på sina kurser beroende på vad företaget eller organisationen behöver jobba med. Det kan vara arbetsprestation, med fokus på koncentration, prioriteringar och effektivitet, eller om arbetsglädje med fokus på välbefinnande, stressreduktion och samarbete, men också kreativitet och energi med fokus på kreativt tänkande, innovation och energi.

Bäst effekt nås genom att göra övningarna tillsammans i arbetsmiljön, vilket också underlättar diciplinen och regelbundenheten. Men också genom att göra det till ett naturligt inslag i arbetsvardagen även efter kursen. Så ett tips. Träna knoppen inte bara kroppen.

Ha en glädjefylld arbetsdag!

 

Testa mindfulness på egen hand
Följ detta enkla ABCD:
Anatomy: Sätt dig bekvämt. Slut ögonen,
Breath: Andningen är ett bra verktyg för att fästa uppmärksamheten på något i nuet. Det handlar inte om att kontrollera andningen, bara om att följa den.
Counting: För varje andetag kan man räkna från ett upp till 10 och sedan ned igen. Detta är ett sätt att stanna kvar i andningen och förhindra tankevandring.
Distractions: Efter ett tag kommer distraktioner att göra sig påminda – det är normalt. Så snart du blir medveten om dem, rikta då uppmärksamheten tillbaka till andningen. I början kommer denna övning vara en ständig växling mellan andning och distraktion, men med tiden kommer du upptäcka att du blir mindre och mindre distraherad och mer och mer fokuserad.
Avsätt 5-10 minuter per dag för denna övning.

Fakta
I Corporate-Based Mindfulness Training (CBMT), träffas deltagarna en gång i veckan vid nio tillfällen uppdelade på tre olika block: prestation och effektivitet (fokusträning), kreativitet och energi (mentala strategier) samt balans och att skapa ett hållbart arbetsliv (värderingar). Kursen handlar både om forskningens rön om mindfulness och att själv ägna sig åt särskilda meditationstekniker. Att följa sin andning är på olika nivåer en övning i att fokusera, att vara mer här och nu samt bli varse hur tankar kan vara en orsak till stress. På köpet kommer mer tålamod, glädje och vänlighet mot sig själv och andra.

Mindfulnessträning i näringslivet
Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) är en metod för att hantera stress och öka välbefinnandet, utvecklad av amerikanska medicinprofessorn Jon Kabat-Zinn i slutet av 1970-talet. Bygger på österländska meditationstekniker men har gjorts sekulär och utgår från västerländsk vetenskap. Antalet forskningsrapporter om mindfulness ökar starkt. 2014 publicerades närmare 100 kontrollerade studier. Corporate-Based Mindfulness Training (CBMT) är en metod där MBSR anpassats till näringslivet. Skapat av dansken Rasmus Hougaard.

Mindfulness
Begreppet Mindfulness kommer ursprungligen från en buddistisk meditationsteknik men under senare år har dess positiva effekter fått bredare spridning, inte minst inom rehabilitering och vid behandling av stress. Detta har lett till ökad forskning och resultaten är tydliga. Regelbundna övningar i mindfulness stärker hälsan, minskar stressen, ökar välbefinnandet och koncentrationsförmågan.

Suzanne Vikström

Suzanne Vikström är diplomerad coach, utvecklingskonsult, mental PT, inspiratör, föreläsare och skribent. Specialitet är psykosocial arbetsmiljö, som utanförskap, negativa beteenden och diskriminering, samt att möta och utmana rädslor, personlig utveckling i jobbet och samarbete.

Hon erbjuder tjänster som ArbetsLivscoach, och livscoaching för enskilda medarbetare, företagare och privatpersoner. Hon kan också anlitas som föreläsare om positiv arbetsmiljö och leder workshops om samspelta team och öppen kommunikation.

Latest posts by Suzanne Vikström (see all)

2 Kommentarer
  1. Palle
    Palle says:

    Bra tankar och tips för såväl bättre arbetsdag som mindre stress och press generellt.
    Kul med en praktisk övning att börja med för att känna efter och sedan ta det vidare om det passar.

    • Suzanne Vikström
      Suzanne Vikström says:

      Tack Palle! Vad bra att du får med dig något användbart. Ja, vi behöver alla stanna upp ibland både på jobbet och på fritiden för att orka med allt. Ha det gott!

Kommentering är stängd.