Lyckas med dina nyårslöften!

2012, ett helt nytt oskrivet kapitel framför oss. Många ser det som en nystart med möjlighet att förbättra sin livs- och arbetssituation. Vilka önskningar du än har av det nya året, är det viktigt att konkretisera dem för att nå dem. Utan ett beskrivet mål har du svårt att fokusera och jobba i rätt riktning. Det hjälper dig också att kontrollera om du är på rätt väg och hur långt du kommit.

Att sätta upp mål är en process som börjar med att fundera på vad du vill uppnå och slutar med hårt arbete för att uppnå målet. Däremellan några väldefinierade steg, för att underlätta din fokusering. Här kommer några grundregler för att nå ditt mål:

  1. Sätt mål som motiverar dig
    Motivation är nyckeln till att lyckas. Därför är det viktigt att du väljer ett mål som är viktigt för dig och du värdesätter att nå. Skapar du dessutom en känsla av att ”jag måste göra detta” är sannolikheten större att du lyckas.
    Tips: Skriv ner varför det är värdefullt och viktigt för dig att nå ditt mål. Läs sedan igenom detta varje gång du har svårt att fokusera på målet.
  2. Sätt upp SMARTa mål
    SMART metoden är ett sätt att sätta upp realistiska mätbara mål. SMART står för: Specifikt, Mätbart, Attainable (Nåbart), Relevant och Tidsdefinierat.
    Specifikt:  Ditt mål ska vara klart och tydligt. Ex. Cykla TjejVättern (10 mil) i juni
    Mätbart: Precisera datum, antal etc. för att kunna mäta när du lyckats nå målet. Ex. Den 9 juni ska jag kunna cykla 10 mil.
    Attainable/Nåbart:  Fråga dig om målet är nåbart. Är det realistisk? Det är viktigt att målet inte är för tufft eller för lätt. Ex. Cykla Vätternrunt (33 mil), när du aldrig har cyklat långt förut eller cykla ett 2 mils lopp så du inte behöver träna alls innan .
    Relevant: Målen du sätter upp ska vara relevanta till vad du vill med ditt liv och din karriär. Ex. Vill du orka mer i ditt dagliga liv och bli mer stresstålig, är målet att cykla TjejVättern helt i linje med vad du tänkt dig.
    Tidsdefinierat: Alla mål behöver ha ett slutdatum och definierade delmål. Det hjälper dig att fokusera och kunna stämma av hur det går för dig. Fira när du nått ett delmål eller justera planen om du inte nått delmålet. Ex. Slutdatum är den 9 juni då TjejVättern går.  Delmål: Den sista feb ska jag ha cyklat 2,5 mil på motionscykel eller vanlig cykel, den sista mars ska jag ha cyklat 5 mil på motions eller vanlig cykel osv.
  3. Skriv ner ditt mål
    Genom att skriva ner ditt mål blir det mer verkligt och påtagligt för dig. Skriv gärna hur det kommer att kännas när du uppnått målet. Använd positiva ord.  Ex. Jag är stolt och glad att jag gått i mål efter 10 mils cykelåkning. Jag kände mig stark och energisk under loppet .
  4. Gör en handlingsplan
    Detta steg missas ofta under målsättningsprocessen. Då du ofta  är mer fokuserad på målet än hur du kommer dit.  Genom att skapa delmål har du lättare att se vad som behöver göras fram till målet och vad som behöver göras just nu. Dessutom känns det mer uppnåeligt om du fokuserar på ett steg i taget.  Ex. Ett delmål kan vara: Sista februari ska jag kunna cykla 2,5 mil i sträck. Det kräver att jag cyklar minst 3 gånger i veckan t ex två spinningpass  på gymmet och ett pass där jag cyklar lite längre.  Resterande delmål:  Sista mars ska jag kunna cykla 5 mil , sista april 7,5 mil och sista maj 10 mil.
  5. Håll ut!
    Kom ihåg, att nå ett mål är en process. Du behöver kontinuerligt planera in små kontroller att du behåller fokus, uppnår de olika delstegen och justerar aktiviteterna om de inte fungerar.  Ex. Har du tränat denna vecka? Cyklade du lite längre på långpasset denna vecka jämfört med förra veckan?  Klarade du att cykla 2,5 mil den sista februari? Blir du inte starkare av spinningpassen? Testa till ett tuffare spinningpass istället?

Detta blogginlägg tillägnar jag mina imponerande vänner som beslutat sig för att ta en Tjejklassiker under 2012. Lycka till med just ditt mål för 2012!

Eva Jansén

Eva Jansén

Resultatutvecklare at Oglio Utveckling
Jag driver Oglio Utveckling där jag stärker organisationer och individer för att skapa produktiva och framgångsrika företag. Huvudsakliga arbetsområdet är personlig effektivitet, projekt- och verksamhetsutveckling. Jag stöttar genom analys, utbildning och rådgivning.
Eva Jansén

Latest posts by Eva Jansén (see all)

2 Kommentarer
  1. Hälsokick
    Hälsokick says:

    Jättebra inlägg och jag håller med om allting :) Målsättning är roligt och viktigt! Jag kommer faktiskt starta Tjejklassikern i år, men slutföra den nästa år pga dålig timing. Kul ska det bli!

Kommentering är stängd.